tisdag 11 augusti 2009

Glad, förtvivlad, rädd, stolt, skärrad, panikslagen, lycklig

(Detta inlägg är hämtat från vår "familjeblogg" den 30/7)
Jag lovar att tårarna sprutar när jag skriver detta. Vad får man skriva? Är det synd om oss? Det finns ju de som har det värre! Man skall vara positiv. Måste ändå säga att jag pendlar mellan alla sinnesstämningar som finns. Varför dessa känslor? Jo i natt föddes som jag skrivit tidigare vår nye guldklimp Eric, navelsträngen 4 varv runt halsen fixade han, trots att han verkade helt livlös när han kom ut, galant men samtidigt som jag såg att han "kom tillbaka" så såg jag också en rejäl gomspalt (läpp-, gom-,och käksplat) hjälp! Hur fan skall detta bli var min första tanke, mobbad och utfryst, eller? Jag mådde illa, grinade och spydde. Det tog närmare tre timmar innan jag kunde se på honom, tre timmar som ta mig fan var de värsta i mitt liv. Jag borde vara lycklig men kände mig bara frustrerad och panikslagen. Jag vet att min reaktion är både egoistisk och fruktansvärt ytlig, men jag kan inte ljuga, det var exakt så jag kände och tänkte, detta trots att världens största hjältar låg där bredvid mig, Tina & Eric! Tina ja, denna underbara tjej, så förbannat stark och strong! Förlossningen som bara den är värd ett eget kapitel i våra memoarer klarade hon galant. Inte nog med att hon fixade smärtan, hon var så ruggigt stark mentalt när det hettade till, var får du alla krafter ifrån?
Efter ett antal timmar kom då våra två andra guldklimpar till oss, jag var livrädd för deras reaktion, tänk om de känner sig lurade på den där vackra och gulliga bebisen? men inte, i deras värld så var detta den absolut finaste bebis som någonsin fötts, tänk om jag kunde ha en aning av dessa tre och sjuåringars förstånd tänkte jag då. Ryck upp dig Lasse, han är ju för fan frisk!!!!!!!!! Det finns dessutom hjälp att få, har jag bara ljugit och snackat skit när jag pratat om positivt tänkande?
En lång rad av operationer är att vänta, Akademiska i Uppsala kommer att bli platsen för dessa. När det gått upp för Tina att det kommer att ske där sa hon spontant,då kan säkert hela familjen bo på hotell och ha det mysigt, så tänker en sann optimist!
Hur som helst är det en stolt och MYCKET lycklig pappa som nu sitter här och skriver, skriver om sånt han inte vet om man får skriva om, kanske tycker Ni att detta är självömkan och tiggeri om medlidande, men jag kan lova att det inte är det som det handlar om! Tack vare att jag tillåtit mig själv att ha dessa tankar känner jag mig nu redo att ta tag i detta tillsammans med min familj, där Eric är ett härligt nytillskott som redan visat prov på en härlig personlighet, gud så snabbt man kan komma att älska en person! Skulle däremot tro att jag kommer att starta en blogg enkom för detta, där alla som vill kan följa förloppet, förhoppningsvis kan det bli något att läsa för personer som hamnar i liknande situationer i framtiden, återkommer med adress till den bloggen längre fram.
Summan av det jag skrivit blir som följer:
Det har varit ett tungt dygn som jag tror stärker familjens band än mer, jag har också bestämt mig för att plocka allt bra som säkert ändå kommer ur detta, även om jag är fullt medveten om att det kommer att komma jobbiga stunder, men viktigast av allt, vi har nu ännu ett underbart barn som vi älskar och som vi dessutom kommer att ge allt för att ge ett fantastiskt liv med massor av skratt!

4 kommentarer:

Anna sa...

Åh, vad denna sida berör mig!

Jag har ju själv gått igenom allt som eran Eric går igenom.

Hoppas att ni får träffa Hans Atterhem och Sigvard Vedung. De är två läkare som jag har haft och som har gjort mina operationer.

// Många kramar Anna

Kricko sa...

Hejsan Tina och Lars!
Tårarna rinner på mig när jag läser Lars första tankar efter att Eric föddes. Jag förstår att resan har varit omtumlande, men vad jag ser på bilderna så ser det ut att ha gått bra. Jag ska försöka hinna att läsa lite mer senare.
Olle Lundström med tjej och barn (de bort visst snett mitt emot er) var till oss igår och köpte en snöslunga av Lars (min Lars ; ) ).
Jag frågade om ni hade Lacris kvar men de sa att han nog togs bort i somras. Usch, vad tråkigt, men han blev väl ganska gammal, eller hur? Ska ni skaffa någon ny?
Hoppas att allt är bra med er annars.
Det skulle vara kul att träffas någon gång.

Många kramar till er från Kricko

David callesson sa...

Hej.. Mitt namn e David , är 30 år och fick här omdagen , mitt först barn en son.. Han föddes med lkg-spalt .. Och att läsa ditt första inlägg dina känslor över hur du kände och reagerade , gör mig då jävla ledsen, fast på ett possetivt sätt. För jag kände exakt som dig. Fråga mig varför varför varför,och nu 3 dygn efter kan jag känna så .. Men nu har jag accepterar och älskar min underbara son ( Nicholas ) och framtiden kommer präglas av oprationer och sjukhusbesök , som jag förstår.. Vill bara säga det att jag e enormt imponerad av er , och nu sitter jag och min Theréce i våran son i samma båt.. Vill bara säga .. Ett ordspråk som vi har tatt till oss.. " jag är udda, jag är unik... Ingen annan "jävel" lik.. Kram från Uddevalla

Linda sa...

Hej!
Mitt jag heter Linda och fick mitt andra barn i februari. En liten tös som såg precis ut som er gosse. Jag berörs av dina ord, sanna och vackra! Vi har haft en jobbig tid med sond de första 4 månaderna eftersom hon aldrig åt mer än 40ml.

Jag har startat en facebookgrupp om LKG där ni gärna får gå med. Meddela alla ni känner/träffar som har barn med LKG.

http://www.facebook.com/groups/276771952429567/